2016. december 28., szerda

Horror filmek #9 - Cloverfield Lane 10

Kedves fiókák! Köszöntök mindenkit!

Mai főfogásunk nem más, mint "Cloverfield Lane 10" c. szintén 2016-os horrornak mert nevezni, emellett dráma és misztikus műfajú film. Ez a film rosszabb, mint a "Morgan" c. film, mert felvezetett egy tök jó lehetőséget, majd egy akkor ostoba végkifejletbe vitte, hogy a néző már csak röhög és nem érti, hogy miért nézi ezt a megszentségtelenítést. 

Rendben, arról már beszéltünk Reaper-vel, hogy kicsit talán lehetnénk pozitívabbak is és nem mindent lehúzni a vérbe, hiszen a végén meg fogjátok elégelni és kiakadtok jogosan ránk, hogy ne szidjunk már mindent. Ezt megelőzvén annyit szeretnénk mondani, hogy igyekszünk jókat is írni, de nem tehetünk arról, hogy ilyen rossz filmeket kapunk ki és őszintén szólva nem úgy ülünk le, hogy akkor "szétszedjük ezt a filmet"
Sajnálatos módon nálunk a mérce is magasabb, hiszen nap mint nap benne vagyunk és már kevésbé vagyunk foghatóak az általunk gondolt gyengébb filmekre, amelyek például első horror filmként tökéletesek lehetnek a maguk módján. Illetve az is benne van a pakliban, hogy ugye mivel más a határ a különböző embereknél az ijesztés mértékeben, meg maga az szó, hogy "jó" eléggé tág fogalom és mindenkinek mást jelent, ezért lehet az, hogy amit agyondicsérnek a neten, az nekünk pont nem jön be. Szóval előre is elnézést kérünk, ha esetleg túlzottan soknak érzitek a negatív "energiákat". :)

Viszont a mai filmmel máshogy vagyok. Másodszorra néztem meg, azért mert rajzon is már végig néztem egyszer, de akkor annyira nem figyeltem, mindössze a végére, amikor is eldöntöttem, hogy ezt újra kell néznem, hogy megírjam mekkora ostobaság az egész! Igen, tudom, most megcáfoltam az előbbi kis bevezetőmet. Bocsánat, fiókák.

Kezdjük az elejével. Miért haragszom erre a filmre? 
Azért, mert egy viszonylag jó sztorit kezdett el adagolni a számunkra, bevezetni egy történetbe és tényleg érezhető volt a drámai rész. Egy egészen normális történetet kaphattunk volna meg, ha a végén nem fogja a rendező és fordít mindent a feje tetejére és rontja el a filmet. 

A történet
Az egész film nagyon hatásosan kezdődik. Lassan egy panorámáról belátunk egy lakásba, ahol egy fiatal nő, a főszereplő, Michelle, pakolászik idegesen és végül felhív valakit. Viszont nem halljuk azt, amit mond, helyette egy aláfestő zenét. Valakit felhív, még nem tudjuk mi a neve, ki ő, mi történt, semmit. 
Következő kép az, ahogyan az autóban ül este, vezeti a kocsit és valahova tart. Majd egy Ben nevű ember felhívja a telefonját, felveszi és rájövünk, hogy ők egy párt alkottak, de veszekedtek, mire Michelle összepakolt és faképnél hagyta szerencsétlen szerelmét. Megpróbálja Ben meggyőzni arról Michelle-t, hogy térjen vissza hozzá és beszéljék meg nyugodtan. Ez nem sikerült, ki lett nyomva, de hajthatatlan a hős lovag és újra megcsörgeti magát Michelle-t. Azonban sajnálatos módon egy autó leszorítja Michelle-t az útról és balesetet szenved.
VÁGÁS
Az ez utáni jelenet kísértetiesen hasonlít a Fűrész kezdetére, lehet direkt, lehet véletlenül, ám egy jó kis utalás volt. Hiszen maga Michelle ugyanúgy egy üres szobában van, kikötözve a lábánál és meg kell szerezni egy telefont, ami a szoba közepe fele van, így kicsit ügyeskednie kell, hogy hozzá jusson. Természetesen a telefon egy Iphone, mert miért ne az legyen (rejtett termékmegjelenítés), s a várható rész bekövetkezik: nincsen térerő. Kínos. Hamarosan meg is jelenik az a tipikus farmer, nagy darab, nem igazán szimpatikus idős férfi, aki azt állítja, hogy megmentette a lányt és életben akarja tartani, ahogyan ő is mondta: "Nem hagylak meghalni." 
Amúgy ezt a férfit Howard-nak hívják és tényleg nem tűnik a legbarátságosabb embernek, akihez szimplán odamennénk az utcán és megkérdeznénk, hogy hány óra is van tulajdonképpen. Szóval Michelle azt hiszi, jogosan, hogy elrabolta és megpróbál többször kiszabadulni, de ez nem sikerül a számára. Howard elmagyarázza neki, hogy nem elrabolta, hanem megmentette, mert jöttek az "űrlények" és "mindenki meghalt fent", meg hogy "sugárzó csapadék van fent", "csak ők élték túl" és a többi. Ilyenekről magyaráz Michelle-nek, aki persze ezt nem akaródzik elhinni. 
Röviden a történet lényege az, hogy Howard épített egy bunkert Emmett segítsége révén, aki amúgy szintén ott van velük. Hármasban éldegélnek lent egy bunkerban és igazából nem lehet tudni az egész film alatt, hogy most maga Howard van bekattanva, vagy tényleg igaz-e, amit mondott. Tényleg űrlények vannak-e fent, kint és sugárzó levegő. 
Maga Howard is tisztában van vele, hogy őrültnek tartják, de ez ellen érvelve ennyit mond: "Az az őrült, aki árvíz idején kezdi el építeni a házát."
Emmett
Michelle több mindenre is gondol és ő maga sem tudja eldönteni, hogy most tényleg mi van. Ez tipikusan az a helyzet, amikor 99%-ig biztosak vagyunk valamiben, de mégis zavar minket az az 1%, mert mi van ha mégse? S tegyük fel, ha tényleg igaza van Howard-nak és kiszökik szépen Michelle, akkor meghal. Szóval eléggé súlyos tétek forognak kockán. Viszont ameddig ez nem derül ki, addig Michelle először azt hiszi, hogy Emmett is el lett rabolva, de aztán kiderül, hogy önként akart bejutni, mert állítólag ő is látta a Howard által leírt támadást, ami igazándiból egy nagy villámra hasonlított az ő leírásából. Majd aztán eljátszik a gondolattal, hogy mi van, ha még sincs semmi baj odakint, hiszen autóknak a hangját többször hallja a szobája felett. De Howard a volt disznóinak (Frank és Milford) kinti tetemei megmutatásával alátámasztja, hogy tényleg nem jó a levegő. Majd amikor Michelle egyszer meg akar szökni, akkor meg egy nőt lát az ajtó túloldalán, aki be akar jutni és sebesült, pont úgy, mint a malacok és ott egy morális kérdés vetődik fel, hogy beengedje vagy ne. Végül nem teszi és a nő bedühödve a fejével veri az üvegablakot, amin keresztül látják egymást. 
A kinti nő megjelenésénél azonban felvetődik újra, hogy talán nem a levegővel van a gond. Legalábbis nekem megragadta a figyelmemet az a mondat, amit a nő mondott, hogy Michelle beengedje: "Alig ért hozzám." Tehát én arra következtettem, hogy nem a levegő tehetett erről az egészről, hanem inkább valami egészen más.
Igazándiból a légkör hármójuk között a bizalmatlanság miatt eléggé feszült mindig is. Viszont a kinti nővel való találkozás után, megváltozik a helyzet és egy ideig egy "boldog, idilli család" alakul ki velük. Az idillt az töri meg, hogy újra kell indítani a szellőztető rendszert és csak maga Michelle fér be a szellőzőbe, hogy eljusson odáig és újra indítsa (eléggé klausztrofóbiás érzés lehet abban a szűk csőben haladni). Viszont ott van egy felmászó rész, mint egy tengeralattjárónál és kinéz a szabadba. Megpróbál megint kimenni, de le van lakatolva. Azonban felfedez egy belülről felkarcolt HELP feliratot, ami azért is fontos, mert ahogyan lemászik, megpillant egy fülbevalót.
Miért fontos ez? Azért, mert Howard folyton a Megan nevű lányáról beszél, akinek a ruháit már Michelle hordja és sajnos már nem él. Mutatott is Michelle-nek róla egy képet, amin ugyanazt a fülbevalót hordta Megan. S véres már az a fülbevaló. Michelle gyorsan összerakja, hogy bizonyára bántotta valamely módon és megosztja aggodalmát Emmett-vel, aki amúgy közli, hogy az nem Megan, hanem Britney, aki egy suliba járt a húgával. S eltűnt 2 éve és nem bukkant elő.
S innen jön az, hogy ellene fordulnak és szervezkedni kezdenek. Egy konkrét kinti ruhát megterveznek, amivel kint nem eshet bántódásuk, illetve azt, hogy lefegyverezik majd Howard-t
Howard persze sejti és már játék közben is eléggé utal rá, hogy tudja, szervezkednek ellen. Ám igazából akkor közli ezt konkrétabban, mikor arrébb vitet velük egy hordót, amiben hipóklórsav található, amely eléggé maró hatású. S hogy ő akkor ezzel megmártóztatja, ha nem vallanak be mindent. Emmett magára vállalja és megkapja a büntetést, le lesz lőve. 
Ekkor jön egy bizarr jelenet, ahogyan Howard magához öleli Michelle-t és megpróbálja megnyugtatni, bemagyarázni neki, hogy bántani akarta ŐKET. S később még fagyit is visz a nőnek, s folyamatosan Megan-ról beszél. Eléggé gyanús a filmben, hogy a pasas azért nem bántja Michelle-t, mert ő Megan pótléka. Véleményem szerint. 

Ekkor indulnak be az események, kisebb sok után Michelle ki akar törni. S miután hipóklórsavval leöntötte Howard-ot, azután jön egy kis üldözős jelent, de kijut a ruhájában és végre a szabadban van. 
Kisebb pánikroham következik akkor, mikor elszakad a ruhája és gyorsan helyre hozza, aztán rögtön utána meglát pár madarat. Tehát a levegővel nincs semmi baj. S itt lesz elrontva az egész végkép. 
Azt megjegyezném, hogy amúgy sem egy túl érdekes film, lefárad tőle az ember és már a végét várja és nem érti, hogy miért vesztegeti rá az idejét, de akkor se lett volna rossz, ha mondjuk kiderül, hogy tényleg el lett rabolva. Hogy nem volt semmi baj. Hogy ott van egy táblán a képe és rajta nagy betűkkel alatta, hogy "MISSING"

De nem. Ez túl normális lett volna. Nem lenne benne valami extra. Mondjuk... Legyen tényleg űrlény! És tényleg megjelent. Mire megszólal Michelle, kicsit mintha a filmet parodizálva: "Na ne." Igen, én is így éreztem. S a végén a főszereplő űrlényekkel hadakozott! Aztán megúszta és boldogan elindult, majd megpróbál csatlakozni a rádióban megszólaló túlélőkhöz. Szóval happy end. És egy hatalmas nagy hülyeség, mert könyörgöm, mi az, hogy ŰRLÉNYEK? MIÉRT JELENNEK MEG? MIÉRT NEM VOLT JÓ EGY NORMÁLIS, VALAMENNYIRE REÁLIS ÉS TALÁN JÓ BEFEJeZÉS? 
Jesszusom. 
Amikor először láttam, röhögtem. Másodszorra meg: "Ja, ez találták ki, Anya. Nézzed." Mert Anyukámmal néztem ezt a csodát. 

Cím eredete
A végén Michelle elhajtva az autóval kiver egy postaládát, amin a helyszín neve szerepel: Cloverfield Lane 10. Tehát mindvégig ott volt, raboskodott.

Összesítve:
A színészek jók voltak. Igazándiból jól játszották a szerepüket, érezhető volt a feszültség.
A képi világ mondjuk, hogy a körülményekhez képest jól megoldott, habár eléggé kevés helyszín volt, de... ezt máshogy nem lehetett volna megoldani talán ezzel a sztorival.
Műfaját tekintve: nem misztikus. Sci-fi elemek lettek indokolatlanul belerakva, nem. Ez nem misztikus. Horror? Nem. Az sem. Egyáltalán. Nem féltem egyszer sem, éreztem a feszültséget, de nem mondanám, hogy nem tudnék tőle aludni. Meg happy end lett a vége. Komolyan? Illetve dráma? Igen, az teljesen az volt és a drámai részek nagyon jók voltak. Habár némely helyen furák voltak, értelmezhetetlenek, de én ezt a Howard karakterének beszámíthatatlanságának tudtam be. 
Majd maga a sztori: volt valami jó kezdet, jó alapanyag, de nem értettek hozzá, extrát akarták és elrontották.
Zenék? Jók voltak, habár nem olyan, ami megmarad az emberben. 


Nem ajánlom, hogy megnézzétek ezt a filmet. Ha van egy felesleges másfél órátok, akkor inkább nézzetek például The Walking Dead-et!!

~ Darwly

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése